Zaterdag 17 februari 2018
Lille —  Berg en dal

Berg en dal kopje onder na schitterende eerste helft!

Het elftal van Lille was de voorbije weken fel gehavend, maar tegen Berg en Dal recupereerde trainer Vloemans opnieuw heel wat spelers en beschikte Lille min of meer over zijn type elftal.
Berg en dal kon opnieuw rekenen op Rob Cuypers en Guan Reumers. Trainer Hoes kon met zijn basiselftal van start gaan.

Het was koud aan het sportcomplex De Balsakker, maar we waren goed ingeduffeld en konden de “gezonde” negentig minuten rond het veld wel aan. Het was al na 20.00 vooraleer de scheidsrechter de wedstrijd op gang floot! Aanvankelijk begonnen beide ploegen aan een rustige studieronde van zo’n 10 minuten. Berg en dal neemt dan resoluut de wedstrijd in handen en houdt de bal in eigen rangen. Ze spelen in een goed tempo en de Lillenaren moeten achter de bal aan hollen. In de 10’ vertrekt er een aanval langs rechts via Raeymackers. Kai passt tot bij Mo El Idrissi, centraal op de 16, die de bal tussen Van Hemert en Oteng doorsteekt tot bij Joris. Dean trapt in de draai van op zo’n 2m op doel maar toch is daar nog doelman De Winter die er zijn hand kan tussen steken. Lille komt daar erg goed weg! Wat Lille ook probeert, onze middenvelders en defensie roepen hen al vroeg een halt toe! Berg en dal wint alle duels, achterin worden de sporadische aanvallende acties rustig opgevangen en er wordt knap uitverdedigd. Berg en dal speelt de pannen van het dak en dat leidt tot verschillende dreigende fases voor het doel van Lille. In de 11’ is het Mariën die van op rechts tot tegen de doellijn doorsnijdt. Hij zet keihard voor doel, maar de bal wordt door een Lilse verdediger in hoekschop gewerkt. We kijken naar een werveldend Berg en dal dat de wedstrijd volledig in handen heeft en zien in de 20’ Van Elven doorgaan op links! Hij is Van Beers te snel af en kan alleen op De Winter af stevenen. De uitgekomen doelman kan redding brengen. Het is op dit moment nog altijd zo dat Berg en dal de wet dicteert en het is al rood-groen wat de klok slaat. Halverwege deze eerste helft heeft doelman De Winter al zo’n 4 keer zijn verdediging moeten bijspringen buiten de grote backlijn. Berg en dal blijft aanvallen en eist het balbezit op! Met een regelmaat van een klok is het alarmfase rood bij de defensie van Lille! Voorlopig brengt dit overwicht niks op en gaan we rusten bij een 0 – 0 tussenstand na een eerste helft, waarin Berg en dal heer en meester was over Lille. Het won bijna alle duels, speelde goed voetbal in een hoog tempo. De grote kansen werden onbenut gelaten zodat we spijtig genoeg met een brilscore de rust in moeten. Hopelijk krijgt deze eerste helft een vervolg in de tweede helft.
In de 46’ kan Mariën van op rechts voorzetten! Joris devieert de bal maar doelman De Winter redt. Een gedrevener Lille neemt stilaan maar zeker de touwtjes in handen in deze tweede helft! In de 55’ zien we een eerste gedragen aanval van Lille! Een schot van links wordt door Kenens nog gered! De bal komt in de voeten van Delen die de bal teruglegt tot bij Gerritsen die de 1 – 0  binnentrapt! Het antwoord van Berg en dal laat niet lang op zich wachten. Van Elven muist er van onder op links en duikt de 16 binnen, maar komt niet tot een schot. Na wat omzwervingen belandt de bal uiteindelijk ver aan de 2de paal, waar Reumers vanuit een scherpe hoek voorlangs trapt. Lille eist nu meer het balbezit op en drukt Berg en dal naar achter! In de 62’ zien we Bodard in een innige omhelzing met Gerritsen! Scheidsrechter Van Reeth die anders heel weinig reageert, twijfelt geen seconde en fluit strafschop! Ex Rode Duivel Swerts zet de elfmeter feilloos om. De kopkes bij Berg en dal blijven omhoog en in de 67’ zien we Mariën op rechts tot bij Joris passen. Dean speelt verder tot bij Mo die lateraal voor doel zet waar Van Elven klaar staat om binnen te trappen! Van Beers is echter iets sneller op de bal en trapt de bal bijna in eigen doel. Trainer Hoes zet alles op alles en in de 74’ gaat hij met drie mensen verdedigen en krijgt het moegestreden middenveld de versterking van Donkers. Joris spurt in de 77’ de diepte in, terwijl Van Elven rechts van hem doorspurt! Er volgt echter geen pass die Stijn wellicht alleen voor De Winter zou gebracht hebben. De rebound wordt door Reumers opgevangen! Guan trapt, maar de bal devieert in hoekschop! Lille trekt vervolgens ten aanval via Vervoort op rechts! Hij legt de bal terug tot bij Delen, die met een schitterend afstandsschot de eindcijfers op het bord trapt! Onze moegestreden spelers moeten de wet van de sterkste ondergaan. In de 80’ wordt achterin de bal rondgespeeld, maar kan Swerts de bal intercepteren. Wim kan redding brengen.  Even voor affluiten moet Wim nog maar de bal uit zijn doel ranselen na een knal van dezelfde Swerts! De rebound komt bij D’Huyvetter die zijn schot afgeblokt wordt. Mo levert even voor affluiten nog een volley af, maar De Winter blijft ongeslagen vanavond.
Scheidsrechter Van Reeth fluit de wedstrijd na 90’ ten einde.
We zagen een schitterend Berg en dal in de eerste helft dat het naliet om op voorsprong te komen. Lille kon wel scoren na de rust en won met té zware eindcijfers deze genietbare wedstrijd.
Volgende week ontvangen we groen rood Katelijne, waartegen we in de heenronde slechts met moeite konden winnen. Alhoewel ze de rode lantaarn dragen zouden we ze toch niet te hard onderschatten.
We zullen op post zijn!!

Zij kwamen met opgeheven hoofd maar zonder punten naar huis :

Kenens Wim, Cuypers Rob , Bodard Niels (74’ Donkers Mattias), Raeymackers Kai, Maes Brecht El Idrissi Mohamed, Joris Dean, Mariën Louis), Pellegriti Agatino, Reumers Guan en Van Elven.

Overige bankzitters : De Scheemaecker Senne, Thoelen Lennert, Claes
Yves.

Doelpunten : 55’ Gerritsen : 1 – 0; 62’ Swerts : 2 – 0 (pen),
78’ Delen : 3 – 0